Welke modellen komen in aanmerking?

We hopen een zo mooi mogelijke mix te creëren van échte BMW Classics, met een productiestart tot eind jaren ‘80.

De “Neue Klasse”

  • Tussen ‘62 en ‘72 werd dit vierdeurs-platform de start van de toekomst van BMW. Dit platform introduceerde o.a. de bekende Hofmeister-knik, welke we sindsdien niet meer kunnen wegdenken uit de ontwerpen van BMW. Deze modellen vielen onder de Neue Klasse:

    • 1500

    • 1600

    • 1800

    • 2000

    • 2000C

  • Geproduceerd tussen 1966 en 1977, de 02-serie was een tweedeurs afgeleide van de Neue Klasse. Hieronder vallen deze types:

    • 1502

    • 1600-2

    • 1602

    • 1802

    • 2002

  • In 1968 besloot BMW om terug een luxewagen te ontwikkelen met de befaamde zescilinder. Hieruit volgde de 2500, 2800, 3.0S/3.0L, 3.0Si en 3.3Li.

  • Als voorloper van de 6-reeks kwam BMW met de E9 op de proppen. Een coupé met sportieve lijnen, waar deze modellen toe behoren in chronologische volgorde:

    • 1968: BMW 2800 CS (2-deurs coupé, 2788cc, 168pk, 1290 kg)

    • 1971: BMW 3.0 CS (2-deurs coupé, 2986cc, 177pk, 1400 kg) met manuele en automatische versnellingsbak

    • 1971: BMW 3.0 CSL (2-deurs coupé, 2986cc, 177pk, 1165 kg)

    • 1972: BMW 3.0 CSi (2-deurs coupé, 2986cc, 200pk, 1374 kg)

    • 1972: BMW 3.0 CSL (2-deurs coupé, 3003cc, 197pk, 1270 kg)

    • 1973: BMW 3.0 CSL (2-deurs coupé, 3153cc, 203pk, 1270 kg)

    • 1974: BMW 2.5 CS (2-deurs coupé, 2495cc, 148pk, 1400 kg)

De latere modellen

  • De E12 is de pionier van de 5-serie en werd geroemd om zijn innovatieve ontwerp en rijcomfort. Het was een belangrijke stap voor BMW in het luxe sedansegment en bood een reeks zescilindermotoren die zowel kracht als efficiëntie boden.

  • De E21 markeerde de geboorte van de 3-serie en werd snel een symbool van de sportieve, compacte executive auto. Met zijn kenmerkende “shark nose” front en levendige achterwielaandrijving, werd de E21 een favoriet onder autoliefhebbers.

  • De E23 was BMW’s eerste poging tot een full-size luxe sedan en introduceerde vele primeurs voor het merk, waaronder service-intervalindicatoren en een geavanceerd klimaatcontrolesysteem, wat het een technologisch geavanceerde keuze maakte.

  • De E24 6-serie was een stijlvolle grand tourer die bekend stond om zijn tijdloze design en krachtige motoren. Het was een auto die luxe combineerde met de prestaties van een sportauto, wat het een iconische status gaf.

  • De E26, beter bekend als de BMW M1, was BMW’s eerste en enige supercar met middenmotor. Het was een technisch meesterwerk met een door Paul Bracq ontworpen carrosserie en een door Motorsport GmbH ontwikkelde motor.

  • De tweede generatie van de 5-serie bouwde voort op het succes van de E12 met verbeterde veiligheidskenmerken en de introductie van de eerste M5, die de lat hoger legde voor prestatiegerichte sedans.

  • De E30, de tweede generatie van de 3-serie, werd beroemd om zijn betrouwbaarheid en veelzijdigheid, met modellen variërend van de zuinige 316 tot de legendarische M3, die de standaard zette voor compacte sportauto’s.

  • De E31 8-serie was een technologisch wonder met zijn gestroomlijnde ontwerp en krachtige V8- en V12-motoren. Het was een van de eerste auto’s met een elektronisch aangestuurde demping en een van de snelste auto’s van zijn tijd.

  • BMW E32 (1986-1994): De E32 7-serie zette de traditie van luxe en innovatie voort met functies zoals dubbele beglazing, elektrisch verstelbare stoelen en het eerste in de auto geïntegreerde navigatiesysteem van Europa.